aug 25

Fra påske til skolestart

Heisann!
Lenge sia sist nå. Tenkte å ta en kjapp oppdatering på hva som har skjedd siden påske 😉

I påska chilla jeg helt ut med venner, også sykla jeg et par turer med foreldra mine. Den første var på 55 km, men allerede før 10 km blei jeg sykt svimmel mens jeg lå forran og dro. Jeg fatta ikke hvorfor. Det har har da aldri skjedd før! Jeg måtte stoppe, gå av sykkelen og setta meg ned. Etterhvert fortsatte vi, men da lå jeg bakerst. Sykkelturen på 90 km seinere i ferien gikk derimot greit, med unntak av skeiv bakfelg og bøyd bremsehendel.. Jeg hadde vondt i håndleddene og så meg nødt til å hvile de. Hadde droppa det første 6 milene av sikkerhetsmessige årsaker. Plutselig bremsa pappa for noen som ikke skulle over veien x3 Jeg sikta meg inn litt på høyre side av sykkelen hans for å gjennomføre en mest mulig kontrollert påkjørsel uten panikk og uten noen skade skjedd. BAM så kom det en sykkel bakfra brasende inn i meg, og det var mamma som.. tjah.. ikke helt så situasjonen.. Anyways, da påska var ferdig dro jeg ned til Kjevik med skikkelig hoven og vond hals. Dagen etter var det vondt å spise. Jeg fant ei som het Sofie Tveit på saniteten for å spørre etter noe betennelsesdempende.. Da skulle hun absolutt se på halsen min og måle virus-nivået i blodet mitt.. også blei jeg bedt om å hente tingene mine, så skulle hun re opp seng til meg på isolat i andre etasje..! Sofie har jeg nå funnet ut at er datra til Arvid, som tanta mi er sammen med! Ei veldig koselig jente som tok godt vare på meg. Ordna med yoghurt, mat, drikke, tok prøver og ordna og stelte. Fy søren og jeg svetta! Maten var håpløs å få i seg noe særlig av. Kvelden dagen etter blei jeg kjørt til legevakt siden jeg var tettere i halsen. Jeg blei lagt inn via akutten, og skulle ligge på sykehus over helga.. Helga gikk, og uka kom. Jeg blei liggende uten å kunne spise. Fikk kun i meg et halvt glass vann ene dagen, og måtte få masse vann intravinøst. Fikk etterhvert besøk og greier, med mobillader, rein boxer, pc og lesestoff.. og is! ^^

Etter 10 dager slapp jeg endelig ut, med diagnosen kyssesyke!
Plutselig fant jeg ut hvorfor jeg hadde blitt så svimmel på sykkelen i påska…!!
Slapp ut en fredag, og fant ut at jeg ville hjem en tur. Stakk innom Porsgrunn på vei oppover og besøkte min kjære venninne Marie en tur sammen med Sindre ;D

Legen på Kjevik skulle absolutt sykemelde meg og senda meg hjem. «Som om jeg har tid til deg!?» Jeg nekta å være mer borte, og ville ta igjen tapte eksamner. Jeg fikk streng beskjed om å ikke trene før i august! Plutselig satt jeg i råd med masse høyere befal, som mente at jeg skulle gå den tekniske skolen som planlagt fram til mars, med førstegangstjeneste-lønn, bo på befalsskolebrakka, og da også som befalselev, for så å ta hele lederutdannelsen på nytt i løpet av 3 måneder fra mars! For så å bli sersjant. Og ikke minst miste 3 måneder av læretia mi som igjen gir 3 mnd å glemme stoffet på som tilsammen igjen gir dårligere sjans for å bestå fagprøva! Nei! Detta kom ikke på tale! Jeg SKULLE gjennomføre og bli sersjant med de andre! Og jaggu fikk jeg vilja mi gitt ;D

22.Juni var en flott dag! Tusle rundt på åpen hangar med vinklene på uniforma og sersjant-hatten på hodet! Stå på oppstillingsplass med brigader Strandman forran oss mens korpset spiller melodien fra «Jagerflypilotene» på NRK. Plutselig dukker et F16 opp fra intet, suser over tretoppene så nær at vi nesten kan ta på det! Det dundra godt. Vi kunne føle trykket fra flyet! Frysninger ilte gjennom ryggmargen og helt ut i fingerspissene og tåneglene! Piloten trakk stikka bakover til høyre og føy rett til værs i det han slapp løs fyrverkeri over oss. Flyet blir borte litt før det dukker opp på ny. Så hærlig! Brigaderen taler, og vi får ordre «Tre.. AV!» og tar et steg tilbake, tar tak i lua, og kaster den opp i været! Så var det til Kristiansand. Parade gjennom Markens (gågata). Dette var ikke som 17. mai hvor folk forventes langs gata, hvor også mange andre trasker gjennom. Nei, for nå var det bare oss. Folk stilte seg opp på sidene for å se på.. oss! Nygraduerte sersjanter! Så der spasserte vi stolt av gårde, minst 10 cm høyere enn vanlig! Med F16 susende over himmelen. Får frysninger bare av å skrive om det! Etter en fin seremoni på Fønix Kino var det tilbake til leir, og gjøre seg klar til middagen og festen. Som min date hadde jeg med meg kjære Henriette som kom langveisfra, kun for å være der med meg! ^^
Fin dag.. FIN dag!!

Så var det duket for FOS. Jeg satt første par dagene for å ta imot kandidatene, og sørge for riktig utfylt reiseregning. Deretter 3,5 10-timers dager med telling av push-ups, sit-ups og hang-ups! Og fra søndagen noen dager med post ute i felt på Evje øvingsfelt, hvor jeg skulle ta imot og introdusere aspirantene (kandidatene blir aspiranter når de kommer videre til felt-uka) for casen min, og holde casen sammen med Ola. Det var mye ensformig etterhvert kjedelig arbeid, men samtidig fantastisk deilig å være på den andre siden!

Så en hærlig sommerferie fra 15. juli! Først bar turen til vestlandet mandag 18. med foreldra mine, nærmere bestemt Flåm, for å sykle Rallarvegen! Det var ikke spess bra vær, så vi drøyde turen og kjørte gamleveien til Lærdal et stykke. SYK utsikt! Og besøkte tanta til mamma i sommerhuset sitt. En morsom liten greie var da vi satt på terrassen der og spiste kake. Jeg studerte jus-kartongen til Lerum (som vi hadde analysert i norsken tidligere på året) og syntes bildet på den var så kjent! Jeg titta bak meg, og jaggu var det samma utsikten gitt!!

Dagen etter sykla vi en kortere tur (30 km) og dagen etter der igjen, altså torsdagen, så sykla vi Rallarvegen. Det var en fantastisk fin tur på ca 90 kilometer! Siden det var regn på fredagen og vi ikke hadde kommet oss helt enda droppa vi å sykle den andre veien, og dro heller hjem igjen.

Onsdag 27. juli pakka jeg bilen og kjørte nedover til Drotningborg i Grimstad, med et aldri så lite stopp innom Porsgrunn for å plukke opp Egil for å kjøre trommesettet hans og ta han med ned til Drotningborg. Det var nemlig duket for Sommerfesten 2011! Det blei sykt bra vær! Jeg var ca eneste som ikke blei solbrendt x3 En vellykka leir, hvor jeg blant annet var med som leder for juniorleiren under kanoturen ut til ei øy for å bade og grille pølser 😉

2. – 3. August fikk jeg besøk av Elisabeth. Vi bada masse begge dagene, blei skikkelig solbrendte, og handla masse klær til meg^^ Kjøpte klær for 1550 kr, men siden det var salg betalte jeg kun 350! *Stolt* ;D

Torsdag 4. og fredag 5. var jeg med Tom Erling og Charlotte og bada, spiste pizza og slappa av^^

Lørdag 6. august var det å besøke mormor og bestefar på campinga nede ved Larvik og tape grovt i bodsja.. x3

Søndagen til tirsdag kveld fikk jeg koselig besøk av Henriette. Vi så film, slappa av og stakk en tur til Lier sykehus^^
Så var jeg et par dager hos Elisabeth før hun stakk til Stavanger.

Torsdag 11. august stakk jeg til Porsgrunn og så på Paranormal Activity 2 med Marie, og tok henne med til Drammen. Så på film hos meg med Frederik og Hanna B, og hadde Marie til overnatting til fredagen. Tok henne med en tur til spiraltoppen og gikk tur i trimløypa^^

Lørdagen (13. august) var det Svelviksdagene, så var med Hanna B til Hanna H for å grille, før jeg stakk til Svelvik en tur. Overnatta hos Kjell sammen med Katina 😉