mai 04

Mye militærfag

18-20 Mars: Teknisk camp
Hvert år arrangerer LBSK (Luftforsvarets Befalsskole Kjevik) Teknisk camp. Det går ut på at ungdommer kan melde seg på for å få ei helg der de får innblikk i livet i forsvaret, så de kanskje selv interesserer seg i å søke befalsskolen. De får brus, pizza og underholdning, og er gjennom et rulleringssystem på lørdagen hvor de får prøve forskjellige aktiviteter selv. Jeg hjalp til på 3000 meter test, og filma på posten med nærkamp^^

Bilde: Google

19 Mars: Besøk av 9. klassinger
Dagen etter teknisk camp var slutt fikk vi besøk av 300 niendeklassinger!! Det gikk faktisk veldig greit. Halvparten var gjennom no rulleringsgreier på leiern, mens andre halvparten var i Hangaren. Også bytta de etter en lunsj med pizzaboller.. Jeg var puljefører for ei gruppe i Hangaren før lunsj, og en gruppe etter. De fikk prøve flight-sim, helikopter-sim, prøvesitte f-16 cockpit, prøve hydraulisk lift ++

20. – 25. Mars: Mestringsøvelse på Rjukan
Etter teknisk camp og 9. klassebesøk var ihvertfall jeg såpass at det føltes ut som jeg allerede hadde vært på en fysisk krevende øvelse med forsvaret. Men den skulle vi jo ut på nå! Dagen etter 9. kl besøket. Det var ikke så tungt som det hørtes ut som. Vi er visst i en mellomperiode. Øvelsen heter egentlig KBE (Kropp, Bevegelse, Energi) og skal i framtiden være på starten av skoleåret pluss mestringsøvelse på slutten av året. Men de har hatt KBE øvelsen på prøve og hatt den istedet for tradisjonell mestringsøvelse.
Tirsdag: Vi kom opp til høyfjellshotellet og slo opp lagstelt. Fikk no mat å eta på og var gjennom no undervisning i auditoriet. Fikk oppdrag til neste dag og planla.
Onsdagen spiste vi frokost på hotellet, og tok med lunsjen i hånda på vei ut. 4 skiver med div pålegg + egg. Vi blei bussa til Gaustablikk. (Der har jeg gått på ski til over fjellet og sykla til på sommern! Yay! ^^ ) Vi skulle nemmelig bestige Gaustadtoppen! Området er jeg kjent i. Jeg har jo nærmest vokst opp vinterstid ved dette fjellet. Riktignok mer på andre siden i forhold til hotellet vi sov ved, men likevel. Uansett, vi måtte bestige 900 høydemeter. Og her skulle vi føle mestring! Første 300 gikk greit på ski. De neste 300 var det massevis av vind! Det var vanskelig å kommunisere med iCom. Etter disse 600 meterne tok vi av skia for å få på stegjern. Det var umulig å holde seg på beina på ski. Og det var det jaggu på stegjern og! Vi BOKSTAVELIG talt BLÅSTE bort! Skia satt vi mot vindretningen så de ikke skulle blåse bort de og. Jeg fikk et kraftik vindkast i ryggen, prøvde å stå imot, men tapte, og bokstaveligtalt FLØY over to meter! Landa på knæra.. Åpner øya.. ”SHIT!!” tenkte jeg i det jeg så rett inn i en skitupp, og det gikk opp for meg ”hvor nære øyet” det egentlig var, for å bruke et kjent, passende uttrykk. Nede i le av ei hytte blei det lunsj. Det var digg!

Etterpå blei det kjørt no skred-caser, før det blei undervisning i auditoriet, og middag på hotellet.

Torsdagen: Samme greiene, frokost på hotellet, dra med seg lunsj og blei kjørt av gårde. Denne gangen til Vemork! Ei på det meste 84 meter høy bru, som vi skulle rappelere ned og jumaere opp. Jumaering var slitsomt, men det funka fint.

Så skulle vi gå fra ei fjellhytte og tilbake til hotellet. Jeg gikk og holdt Christoffer med selskap siden han slo i hjæl kneet dagen før.. Han sliter med det enda, over 2 mnd etterpå. Foredrag på kvelden av Torbjørn Granheim – første mannen i verden til å kjøre ned nordveggen av Mount Everest… På ski! Utrolig bra foredrag!!

Nordsiden av Mount Everest

Så var det middag på hotellet, før vi så film; ”Kampen om tungtvannet”. Den handler om heltene fra Telemark som skal sabortere tungtvannsfabrikken så ikke Tyskerne får tak i tungtvannet. En del av filmen er at de går sabbortørruta midt på natta.

Vannkraftsverket. Her lå tungsvannsfabrikken.

På fredagen var vi med guide og gikk mye av denne sabbortørruta, og fikk forklart mye detaljer av guiden. Da vi kom fram så vi en film til om gutta, før det var duka for et deilig måltid i resturranten på stedet. Så bar turen tilbake til Kjevik igjen 😉

26 Mars – 8. April – Instruktørfaget
Helga 26-27 mars og påfølende uke fram til fredag 1. april var rolig, med trening og allmenfag. Trente faktisk hele 8,5 timer fra mandag 28 mars – søndag 3 april! Blant annet sykla jeg 120 km^^ På slutten av uka starta vi opp med modulen ”Pedagogikk og lederskap”, altså instruktørfaget. Vi forberedte et 5 minutters foredrag om noe som interesserer oss, det blei filma, også så vi på det etterpå, såkalt speilvisning. I helga skulle jeg egentlig få forbereda to halvtimes-leksjoner, men jeg sleit med å komma igang. Det var ALT for fint vær ute! De andre gangene jeg hadde sykla var det overskya og kaldt. Til slutt måtte jeg bare en tur ut på sykker’n.. Alternativet hadde nok vært å henga seg i nærmeste tre eller noe sånt.. Først på søndagskvelden og mandagen klarte jeg å få satt i gang å forberede noe.
Tirsdag 5. april var det opp midt på natta for å busse til Oslo. Norge skulle få statsbesøk, og i den anledning skulle vi gå parade fra Akershus Festning til Carl Johan. På målstedet ble vi stående en god time tilsammen før vi returnerte. Der var det nok mange vonde lemmer og bein ja! Men alt blei bra igjen etter masse pizza på Dolly’s i Prosgrunn ;D
Onsdag og Torsdag holdt vi leksjoner for hverandre innad i laget. To 30 minutters leksjoner hver. Det gikk helt ok.. Kunne gått bedre 😛 Så var det eksamen i instruktørfaget på fredag. Den eksamnen føler jeg gikk kjempebra! 😀