aug 25

Første uke på Kjevik

Første uka på Kjevik har gått suverent! Det var en overraskende god følelse å gå ut fra befalsforlegninga i grønn-uniforma etter en måned sivilt. Uka har skolemessig gått til å bli kjent med lærere, ha timer om bestemmelser og forvaltning, og mye på å gå gjennom grunnleggende stoff fra data & elektronikk fra videregående. Verden har gått fort framover siste ti-årene, men tenk hvor langt den hadde vært om alle lærere hadde vært like flinke som de vi har fått i forsvaret! De gir virkelig en god forståelse av hvordan alt fungerer og hvorfor det fungerer akkurat slik. Ellers har dagene gått til å pakke ut og komme i orden på rommet, samt lese på stoffet vi har vært gjennom.

På tirsdagen blei det joggetur i kapteinsløypa. Det er en fin løype på underkant av 5 kilometer. Tross måneder med lite trening gikk den fremdeles unna på under halvtimen!

Istedet for å trene to første timene fredag dro jeg ut på sykkeltur på torsdagen. Jeg tenkte egntlig å ta en liten tur på 3 mil, med tanke på at forsvarssyklene er i elendig stand, kjedet glipper, tikker og girer av seg selv.

Lillesand

Likevel la jeg om rute for å ta en 5-mils tur om Birkeland, men da jeg kom dit fikk jeg bare lyst til å fortsette, og sykla videre til Lillesand, og fulgte de kronglete sidegatene langs E18, ned til Sørlandsparken og tilbake til Kjevik. En tur på totalt 65 kilometer.

Deilig med eget rom!
Rom med fint bad, stoort skrivebord med hyller, stor sofa, bord, lenestol, masse skapplass og en skikkelig god seng! Ja, jeg forsov med med en time første dagen -_-‘
Deilig med vaskehjelp som vasker rommet og legger igjen reine håndkleder ei gang i uka! ^^

Helga har vært kjempefin, med all mulig unntak av kollektivtrafikken. Bussjåføren fra leiern til Kristiansand var allerede forsinka da han begynte å kjøre omveier til steder han hadde glemt å kjøre innom tidligere eller noe, og blei til slutt 30 minutter forsinka til Kristiansand. Dermed rakk ikke jeg toget og måtte vente 4 timer på neste tog til Stavanger! Det toget var tre kvarter forsinka. Hadde det første vært halvparten så forsinka som det jeg tok hadde jeg rokket det første. Uansett var det superkoselig å se igjen Elisabeth! Hun skal være lærling hos Heli-one fra neste uke, og leier en superfin leilighet sammen med søstra si.

På lørdagen var det sove lenge. Vi vurderte Preikestolen, men var dårlig vær. Været letta, så vi dro likevel alle tre. Hadde vi visst veien til ferga bedre hadde vi sloppet å komme 5 minutter for sent til den. Hadde vi rokket den hadde vi nådd bussen til Preikestolen, kunne gått turen og tatt buss og ferge tibake. Sånn gikk det ikke. Vi måtte ta neste ferge, ei ferge som ikke korresponderte med noen buss, så vi måtte vente en time på buss. Da hang turen i en tynn tråd, siden klokka var 17:45 og siste buss ned gikk 19:55, og det tar ca 3 timer å gå opp og ned. Vi dro opp til Preikestolhytta likevel for å se. Der fant vi Taxibussen som kunne kjøre oss ned for 50 kr per pers. Problem løst, og vi begynte å gå. Det var en kjempefin tur, og utsikten fra Preikestolen tar nesten pusten fra en! Helt fantastisk! Vi satte oss ut mot kanten og spiste niste, Kvikk Lunsj og ostepopp.

På vei ned ringte vi Taxibussen og sa vi var nede om 20 min, da skulle jo han være på plass. Men da hadde han kjørt langt av sted, og kunne ikke være på plass før etter en time-halvannen. Vi kom oss ned til Preikestolhytta i 22-tia, og prøvde å haike, men folk skulle feil vei eller hadde ikke tre ledige plasser. Klokka 22:56 ringer han og lurer på om vi fremdeles venter. Han skulle være på plass innen 20 minutter. Etter 30 min rungte vi, og da hadde han kjørt no ungdommer, men skulle være på plass om 5 minutter. Vi sa vi måtte rekke midnattsferga. 18 min etter svarte han ikke, og to min etter, 23:44, ringer vi fra et annet nr, og da svarer han at han er på plass om 12 min. Klokka 00:00 er han på plass. Da har ferga gått. Vi måtte vente 1 time og tre kvarter på neste. Vi fikk heldigvis turen til ferga gratis. Han forstod vel at vi aldri ville betalt.
Vi kom oss nå til leiligheta til slutt da, men enellerannen nattbuss. Klokka blei fort 5 før vi fikk lagt oss mette og nydusja. Tross mye tull og venting var det alt i alt en veldig fin dag synes jeg!

Søndagen: Sove lenge, frokost, slappe av, og dra med 16:03 toget til Kristiansand. Super helg? Jada!